Jurnalul de dimineataJurnalul de Botosani si Dorohoi
 
 
Blogul lui Rotundu
Cānd preotul nu mai sfinţeşte locul
[Reportaj]
de Ioan Rotundu [alte lucrari ale acestui autor]
Mănăstirea Coşula stă cocoţată pe un pinten de deal ce pătrunde pānă īn inima satului, spre valea rāului Miletin. De aproape cinci sute de ani ea străjuieşte şi apără spiritualitatea creştină a locului. Mănăstirea s-a ridicat īn vremurile frămāntate ale domnitorului Petru Rareş, pe cheltuiala lui Mateiaş Coşulvei, mare vistiernic al domnitorului. Cānd i as-a pus piatra de temelie, zona era una sălbatică, īmpădurită, izolată de „Şleahul cel Mare al Moldovei”, care pe atunci nu trecea pe lāngă Coşula, traseul fiind Iaşi-Cotnari-Hārlău-Dracşani. Cu timpul, īn jurul mănăstirii şi-au făcut loc casele creştinilor, iar localitatea īnfiripată a īnceput să-şi făurească propriul renume. La marele recensămānt al Moldovei din anii 1772 – 1774 găsim Coşula plasă, de care aparţineau inclusiv sate de pe Jijia.
Mănăstirea, īn existenţa sa, a avut şi momente de cumpănă. Unul, şi poate cel mai īncercat īn credinţa duhovnicească, a fost īn 1775, cānd austriecii au ocupat Bucovina, iar călugării de la mănăstirile intrate sub ocupaţie s-au refugiat şi la Coşula. Numai că lăcaşul n-a scăpat de pustiirea trupelor austriece, īn drumul lor spre Ţara Romānească. Făcānd faţă cu credinţă momentelor de grea cumpănă, călugării mănăstirii, īn perioadele de linişte, s-au preocupat de prosperitatea aşezămāntului. Pămānturile mănăstirii erau īntinse şi răşchirate īn mai multe locuri. Daniile primite sub forma unor moşii se īntindeau şi pe la Iacobenii Dāngenilor, pe la Coşteni, pe teritoriul Băluşenilor de astăzi. Secularizarea averilor mănăstireşti de la 1864 găseşte mănăstirea īntr-un vārf al prosperităţii, urmānd apoi o curbă a prăbuşirii, a decăderii, atingānd culmea sărăciei pe la 1903.
Ca orice lăcaş de credinţă, ce poartă īn cārcă sutele de ani, mănăstirea a avut secretele şi tainele ei. Īnsă cea mai mare taină, care a frămāntat cele mai luminate minţi ale spiritualităţii romāneşti, printre care şi Nicolae Iorga, rămāne un manuscris al unei vechi traduceri romāneşti a Istoriilor lui Herodot. Manuscrisul a fost descoperit de Iorga, cu ocazia vizitei din 1908, īn podul mănăstirii. Pe la mijlocul secolului al XVII-lea un necunoscut a tradus din greceşte īn romāneşte Istoriile lui Herodot, supranumit şi „părintele istoriei”. Manuscrisele traducerii au tulburat minţile luminate ale istoricilor romāni, nu numai prin descoperirea de la Coşula, ci prin unicitatea şi covārşitoarea lor valoare şi simbol dată spiritualităţii şi culturii romāneşti.
O altă taină rămasă nedesluşită este cea a picturii interioare şi exterioare a bisericii mănăstirii. Pictura a fost executată pe la 1536 – 1538, iniţial īn frescă, iar apoi refăcută, īn parte, īn ulei. Minţi şi māni inconştiente au decis să acopere pictura iniţială cu o alta. Īn unele locuri pictura nouă a căzut, dānd la iveală pictura originală, de o calitate foarte bună, avānd īn multe locuri aureole aurite la capetele sfinţilor. „Din vechea pictură se mai păstrează deasupra uşii de intrare īn pronaos, pe podul actualului pridvor, deci pe vechea faţadă de vest a bisericii, scena Judecata de apoi cu semnele zodiacale şi cete de īngeri” – consemnează regretatul Ştefan Ciubotaru īn cartea sa intitulat㠄Istoria bisericii ortodoxe botoşănene”. Īnsă īn
pictura acestei mănăstiri rămāne ca taină folosirea culorii galbene. Dacă avem „albastru de Voroneţ”, „verde de Suceviţa”, specialiştii susţin că avem şi „galben de Coşula”.
Mai spune legenda că domnitorul Alexandru Ioan Cuza, īn peregrinările sale prin ţară, a ajuns şi la Coşula. Deghizat, cum īi era obiceiul. Pentru că şi-a lăsat caii să pască pe terenul mănăstirii, stareţul acelor vremuri a dat ordin să fie īnchis īn pivniţă, pānă a doua zi, cānd va fi judecat. A doua zi, cānd a cerut să i se aducă īmpricinatul, Cuza īşi dăduse jos veşmintele cu care era deghizat, rămānānd īn cele domneşti. La vederea domnitorului, stareţul s-a īnspăimāntat aşa de tare, că s-a arunca din pridvor pe dalele de piatră de la intrarea īn clădirea principală, găsindu-şi sfārşitul.
La vreo trei kilometri de aşezămānt, pe o culme a Dealului Mare, cam pe la vreo 500 metri altitudine, īntr-o zonă accidentată şi īmpădurită, se afl㠄masa tālharilor”, o piatră paralelipipedică ce răsare din măruntaiele dealului, loc de īntālnire la sfat şi īmpărţire a prăzii de către tālharii ce cutreierau zona de pe valea Miletinului. Se spune că la ceas de seară, lāngă focurile ce pālpāiau īn vetrele ratoşelor, se adunau călătorii şi povesteau din īntāmplările sāngeroase ale bandiţilor. Nici renumitul bandit Coroi n-a evitat prezenţa prin aceste locuri, despre el spunāndu-se că lucra pe-o mānă cu poterele din Flămānzi şi Botoşani.
Īn perioada comunistă mănăstirea a trecut neobservată ochiului mirean. Poate doar zidul de cărămidă, straşnic de rezistent, să fi ridicat semne de īntrebare pentru trecătorii necunoscători ai zonei. După 1990, stareţii care i s-au aşezat īn frunte, nu s-au ridicat, prin credinţă şi fapte, la nivelul prestigiului pe care mănăstirea Coşula şi l-a cāştigat īn cele aproape cinci veacuri de existenţă. Un călugăr tānăr, prea democrat īntr-ale credinţei, s-a apucat să spele pictura originală, părāndu-i-se prea veche şi inadecvată noilor forme picturale bisericeşti. Noroc că a fost descoperit şi oprit la timp de către cei de la Muzeul Judeţean Botoşani. Pe acest tānăr, īnnădit la multe rele lumeşti, ce organiza chefuri şi orgii sexuale īn incinta mănăstirii, aveam să-l văd la televizor, cu cătuşe la māni, fiind descoperit ca făcānd parte dintr-o bandă de hoţi de maşini.
Acum, de destinele lăcaşului răspunde preotul Chirvase. Localnicii n-au vorbe prea frumoase la adresa sa, dimpotrivă, sunt profund nemulţumiţi de comportamentul acestuia. Oamenii spun că preoţii i-au īndepărtat de credinţă prin taxe şi tarife ale serviciilor religioase extrem de ridicate, prin dorinţa lor de lux şi īnavuţire, prin īndepărtarea de statutul de părinte spiritual şi apropierea tot mai mult de cel al omului de rānd prosper. Nici mănăstirea nu arată a fi gospodărită şi chivernisită de o mānă pricepută. Clădirea cea mare şi care a rezistat veacurilor, stă să se prăvale. Lucrările de refacere trenează de ani de zile, iar intemperiile īşi fac datoria cu prisosinţă. „N-am avut parte de preoţi cu credinţ㔠mi s-a plāns un coşulean, īn clătinatul aprobator din cap al celorlalţi parteneri de dialog. (Ioan Rotundu)

Comentariile cititorilor
eZJhsuCc [10 July 2011 | 14:15:51]
Wonderful explaantion of facts available here.
bSpqgNxkjTIfMMfub [10 July 2011 | 21:49:48]
hDNjKyGbG [13 July 2011 | 05:17:36]
mTzFuYTlkF [13 July 2011 | 06:51:39]
xLscAIuOzsLVcWtAE [14 July 2011 | 07:46:00]
JwvKMwDbfWri [15 July 2011 | 03:39:16]
AMPgKPqrYKCZpc [15 July 2011 | 06:10:00]
DeRzVNwuUuagzqKyG [15 July 2011 | 11:06:42]
YfFINUIXHhtVOFVjzRw [16 July 2011 | 07:07:34]
RjmSFdRvvfGhgVGjP [17 July 2011 | 06:18:45]
VNegRMtdCZaVjyzgZaK [18 July 2011 | 06:11:45]
ghvVnowhwVdHZgR [19 July 2011 | 03:35:49]
ouvgnZizejnxmm [20 July 2011 | 11:38:30]
GsHLPVesyazjYStdVx [21 July 2011 | 05:53:50]
QQCDGkFXmtV [21 July 2011 | 11:59:21]
QoaHnHdt [22 July 2011 | 08:57:23]
kmbianlTExogRNM [23 July 2011 | 05:51:50]
iGedkQAvcDDHKlM [24 July 2011 | 06:53:29]
zHrJcnjRcECxa [25 July 2011 | 03:41:41]
uHuzMiOkJnIggmURqPp [25 July 2011 | 07:12:05]
propecia ifjza zovirax tlz
xmgPPKDHEeKfRfkh [29 July 2011 | 06:51:11]
jdXuWZla [30 July 2011 | 04:58:37]
OfZSGSOGyJVHPdpldHG [05 August 2011 | 06:28:37]
CgtXHhallmMw [07 August 2011 | 09:43:40]
AzIoRBqeXXK [10 August 2011 | 06:29:27]
SgMfpxkcBtZDzLzJV [14 February 2012 | 20:16:17]
I just hope whoever writes these keeps wtriing more!
cvsLkqjWCGxfz [16 February 2012 | 21:02:34]
tPrkzvbPSInqhSP [21 February 2012 | 06:04:13]
Starting June 4th and every Saturday Tower Group 8pm meeting will be a step study/step doing.For those interested in going through the steps while we study the steps I\'ll be more than glad to assist you.Bring a 1 or 3 subject spiral notebook,pen,highlighter and your Big Book.This is going to be fun as well as a new experience.Yes We have entered the world of the Spirit.Our next function is to grow in understanding and effectiveness. cheap auto insurance auto insurance quote
rDCfzqjomV [23 February 2012 | 05:37:13]
Paki, aunque con retraso, te comunico que todos los que lo solicist teis a trav s de los coemntarios est is admitidos/as insurance auto order cialis
DqUTdyAefOtGcHD [26 February 2012 | 05:25:39]
Paki, aunque con retraso, te comunico que todos los que lo solicist teis a trav s de los coemntarios est is admitidos/as tramadol car insurance rates
YaZxhcick [08 March 2012 | 04:47:58]
Paki, aunque con retraso, te comunico que todos los que lo solicist teis a trav s de los coemntarios est is admitidos/as car insurance eastwood auto insurance
vRJSJFbNWs [08 March 2012 | 12:01:04]
Paki, aunque con retraso, te comunico que todos los que lo solicist teis a trav s de los coemntarios est is admitidos/as ultram pill identifier online physicians cialis
JBHXFeZuVxHdqG [10 July 2012 | 04:13:05]
aqBXhHuYG [06 October 2012 | 15:15:29]
Crestin Ortodox [31 January 2015 | 20:16:53]
Domnule Rotundu, cu tot respectul fata de munca pe care o depuneti, si a diferitelor reportaje cu preotii (unii adevarati, iar altii lupi in piei de oaie) va rog sa faceti o ancheta si la manastirea Gorovei, se pare ca acolo staretul locuieste cu o femeie din varful campului. Am mai fost pe la slujbe iar ce-am vazut m-am dezgustat. Apoi m-am interesat, toti credinciosii o cunosc. Ceea ce m-a socat a fost insa faptul ca dorm impreuna, pot fi vazuti de asemenea in ficare zi plimbandu-se cu masina manastirii. Luati atitudine, daca nu i-a cine trebuie. Va multumesc.
Autor:
Comentariu
Intruduceti in casuta text codul de securitate din poza de mai jos:
 
Cenzurat      [Reportaj]
de Ion Pribeagu
Botoşanii īn publicistica eminesciană      [File de monografie]
de Ionel Bejenaru
Romānul şi veşnicul īndrăgostit      [Pamflet]
de Ionel Bejenaru
Cānd preotul nu mai sfinţeşte locul      [Reportaj]
de Ioan Rotundu
Felicitare 8 Martie - Primarul Botoşanilor      [Analiză literară]
de