Jurnalul de dimineataJurnalul de Botosani si Dorohoi
 
 
Blogul lui Rotundu
Monografia folclorică a zonei Mitoc – judeţul Botoşani
[File de monografie]
de Ilie Pascal [alte lucrari ale acestui autor]

… Cu muzica se merge cântând până la poarta bisericii. Toată lumea participă la slujba religioasă. Mirele şi mireasa sunt aduşi în faţa altarului. Li se aşterne un covor frumos, ca la împăraţi la cununie.
După terminarea slujbei religioase, se face şi o slujbă pentru cununie. Pentru a vedea dacă mirele şi mireasa sunt creştini, îi pune să spună rugăciunea „Tatăl nostru”.
Iat-o: Tatăl nostru, carele eşti în ceruri, sfinţească-se numele Tău, Fie-mpărăţia Ta, Facă-se voia Ta, precum în cer aşa şi pre pământ, pâinea noastră cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi şi ne iartă nouă greşalele noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri şi nu ne duce pre noi în ispită ci ne izbăveşte de cel rău; Amin!
Această rugăciune o spun creştinii ortodocşi în fiecare dimineaţă la sculare şi în fiecare seară la culcare.
După ce spun mirii „Tatăl nostru”, preotul îl pune pe Nunul ce mare să spună rugăciunea „Crezul” ( e scrisă la „botez”). Slujba pentru cununie durează circa 15-20 minute, după care se face cununia religioasă a tinerilor miri.
Mirele şi mireasa stau unul lângă altul, mireasa în stânga mirelui, lângă mire stă nunul cel mare şi lângă mireasă stă Nuna. Preotul le ia verighetele şi înainte de a le pune pe degetul lor spune: Se logodeşte robul lui Dumnezeu (N.) cu roaba lui Dumnezeu (M.), în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, Amin (de 3 ori). Aşa procedează şi la mireasă.
După ce le pune verighetele, îi împărtăşesc cu vin, dându-le să guste de trei ori dintr-un pahar câte-o guriţă. Se trece apoi la încununarea mirilor. Sunt la biserică nişte coroniţe asemănătoare coroanelor împărăteşti. Preotul le pune pe capul mirilor cu ajutorul naşilor. Întâi i-o pune mirelui. După ce i-o pune, mirele sărută mâna preotului şi a naşului.
Preotul pronunţă următoarele cuvinte la cununie: Se cunună robul lui Dumnezeu

(N.) cu roaba lui Dumnezeu (M.), în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, Amin (de 3 ori). La mireasă la fel.
Cântăreţul bisericesc citeşte apoi „Apostolul” din epistola către Efeseni a sfântului apostol Pavel citire (cap. 5, 20).
„Fraţilor, mulţumiţi pururi pentru toate, în numele domnului nostru Iisus Hristos, lui Dumnezeu şi Tatălui supunându-vă unul altuia întru frica lui Dumnezeu. Femeilor supuneţi-vă bărbaţilor voştri, ca Domnului, pentru că bărbatul este cap femeii, precum şi Hristos este cap bisericii. Precum biserica ne supune lui Hristos, aşa şi femeile trebuie să se supună bărbaţilor lor, întru toate.
Bărbaţilor, iubiţi-vă femeile voastre, cum Hristos a iubit Biserica şi pre sine s-a dat pentru dânsa ca să o sfinţească, curăţând-o cu baie de apă prin cuvântul său, ca să o înfăţişeze pe ea lui. Aşa sunt datori bărbaţii să-şi iubească femeile lor, cum îşi iubesc trupurile lor. Cel ce iubeşte pre femeia sa pre sine se iubeşte. Că nimeni nici o dată nu şi-a urât trupul său, ci-l hrăneşte şi-l încălzeşte pre el ca şi Hristos biserica. Deci fiecare să-şi iubească femeia sa ca şi pre sine, iar femeia să se teamă de bărbat”.
Când le scoate felicită pe tineri, îndemnându-i să ducă o viaţă bună, să se înţeleagă şi să trăiască în frica lui Dumnezeu.
După slujba religioasă şi cununia mirilor, preotul merge în altar şi se dezbracă, apoi merge cu ei în pridvor, unde cinstesc câte un pahar de ţuică sau vin împreună. Nunul plăteşte preotului şi cântăreţului pentru slujba făcută.
După terminarea slujbei religioase, tineretul poate juca afară la poarta bisericii, câteva jocuri, până se termină de cinstit în pridvor.
Spre casă mirii duc lumânările, aşa cum le-a pus preotul în mână la fiecare. Lumânările le duc aprinse, dacă nu e vânt să le stingă. Acum lângă mire stă naşa, iar lângă mireasă, naşul. (Ilie PASCAL)


Comentariile cititorilor
thpWYiN6 [30 September 2013 | 05:50:28]
Everyone\'s a winner! What a great way to start the new year! Can\'t wait to see your drama! Ever plan on conmig over US side for some of your oversea fans on the Western side of the world? Don\'t forget about us!
A4BXouZjlp [01 October 2013 | 15:23:22]
It was not long before some one kcnekod at the house-door and called, open the door, dear children, your mother is here, and has brought something back with her for each of you. But the little kids knew that it was the wolf, by the rough voice. We will not open the door, cried they, you are not our mother. She has a soft, pleasant voice, but your voice is rough, you are the wolf. Then the wolf went away to a shopkeeper and bought himself a great lump of chalk, ate this and made his voice soft with it. The he came back, kcnekod at the door of the house, and called, open the door, dear children, your mother is here and has brought something back with her for each of you. http://fokwiixtqpw.com [url=http://ixrlath.com]ixrlath[/url] [link=http://hnbcwky.com]hnbcwky[/link]
Hvh8xiMy641t [03 October 2013 | 00:48:49]
I think what CL does is find the condition hnldaer (which is probably something like a Lisp special/global variable, dynamically scoped), and invoke it. So all this happens *on top* of the current stack and execution.Whatever the invoked restart returns is used in the program where the exception happened. The default condition hnldaer is the debugger, so if nothing else is registered, the system will call the debugger to return a value. That value is then used. It\'s interesting that all this doesn\'t require any stack magic (like longjmp() or throw), but only a function call in case an error happens.So I think you could also just lookup some condition hnldaer (or the debugger) and have it return a value to the error-throwing continuation. http://bmsnvtjrueo.com [url=http://vipnbdf.com]vipnbdf[/url] [link=http://rvydacuiif.com]rvydacuiif[/link]
Autor:
Comentariu
Intruduceti in casuta text codul de securitate din poza de mai jos:
 
Se plânge-n Paradis      [Poezie]
de Carmen Iacob
Confiscarea culturii      [Editorial]
de Ioan Rotundu
Bancuri evreieşti povestite de Florin Piersic      [Anecdote]
de Teşu Solomovici
Crocodilul de Botoşani şi tristeţile toamnei      [Poezie satirică]
de Ionel Bejenaru
M-a pus naiba să mă-nsor      [Folclor]
de Gheorghe Ţuculeanu
Pastilograme      [Epigrame]
de Mihai Schweitzer
Punctul cinci      [Schiţe]
de Ioan Rotundu
„Cetatea Hotinului” (destin de istorie)      [Scrieri documentare]
de Haralambie Holic
Fânul lui Fuică      [Schiţe]
de Ioan Rotundu
„Cuvântul Liber Dorohoian”      [Scrieri documentare]
de Gheorghe Amarandei
Monografia folclorică a zonei Mitoc – judeţul Botoşani      [File de monografie]
de Ilie Pascal
Pledoarie pentru muzicalitatea lui Eminescu      [Analiză literară]
de Lucia Olaru Nenati
Lăudărosul      [Poezii şugubeţe]
de Maria Baciu
Sfârşitul cărţii cărţilor      [Proză]
de Mihai Popa
Grupaj poezii      [Poezie]
de Ana Elena Ababei
Elegie      [Poezie]
de Rodica Achiţei
A fost…      [Poezie]
de Roxana Aioanei
Strigat-am către tine, Doamne...      [Scrieri documentare]
de Necompletat
Amintiri cu chipuri, locuri şi întâmplări      [Proză]
de I.D. Lăbuşcă
Morţii      [Scrieri documentare]
de Ion Bobu
Ospăţ cucernic (II)      [Pamflet]
de Costel Pricopie
Cu Popa, caii şi căruţa în baltă      [Proză]
de Gheorghe Chiţac
Bărbaţii altor femei      [Proză]
de Elena Cardaş
Grupaj de poezii      [Poezie]
de Elena Cardaş
Mi-e sufletul…      [Poezie]
de Necompletat
Legenda Sitnei      [Legende]
de Elena şi Octav Guţic
Dicţionar special (II)      [Analiză literară]
de George Manole
Citind „Despre limit㔠de Gabriel Liiceanu (V)      [Analiză literară]
de George Manole
Trei poveşti cu tâlc managerial      [Pamflet]
de George Manole